علت و درمان آلرژی را بشناسید + علائم ابتلا به آلرژی

علت و درمان آلرژی


درمان آلرژی دائمی
آیا آلرژی خطرناک است
درمان آلرژی بینی
درمان قطعی آلرژی تنفسی
برای الرژی چی بخوریم
علائم آلرژی در بزرگسالان
آلرژی گلو
درمان خانگی آلرژی ریه

به واکنشی سیستم ایمنی بدن افراد در مواجهه با برخی مواد بدون ضرر برای بدن آلرژی گفته میشود. به طور کلی آلرژی در اصل ریشه در وراثت دارد و از طریق ژنتیک افراد را به خود دچار می سازد. عوارض و علائم های مرتبط با آلرژی می توانند با یکدیگر متفاوت باشند به عنوان مثال ممکن است در برخی افراد به صورت عطسه، خارش یا آبریزش بینی خود را نشان بدهد و در برخی دیگر به حدی شدید و جدی باشد که فرد را مجبور به حضور در مراکز درمانی سازد، در چنین شرایطی بدن فرد دچار انقباض شده و تنفس سخت و دشوار میشود. در ادامه به بررسی بیشتر علت و درمان آلرژی میپردازیم.

برای درمان آلرژی چی بخوریم؟ درمان آلرژی تنفسی خانگی

انواع آلرژی

آلرژی ها انواع مختلفی دارد که هر کدام تحت شرایط خاصی بروز پیدا میکنند. در ادامه به چند نوع از آنها اشاره می کنیم..

🟣آلرژی تنفسی: آلرژی تنفسی تا حد زیادی به سرماخوردگی شباهت دارد و همراه با عطسه، گرفتگی بینی، قرمزی، خارش و آبریزش چشم همراه است.

🟣آلرژی بینی: این نوع از آلرژی به گونه ای است که مجاری بینی شما به دلیل تماس با موادی که ایجاد حساسیت می کنند مثل گرد و خاک، گرده گل، میوه و حشرات به حساسیت و التهاب دچار شده و با عوارضی همچون آبریزش، گرفتگی بینی و خارش همراه می شود.

🟣آلرژی غذایی: آلرژی غذایی به واسطه خوردن یک یا چند ماده غذایی عامل حساسیت در شما ایجاد میشود. از علائم این نوع آلرژی می توان به تورم صورت، لب و گلو، تهوع و اسهال و کهیر اشاره کرد.

🟣آلرژی پوستی: اگزما، بثورات و درماتیت مشکلاتی هستند که در نتیجه تماس مستقیم پوست شما به مواد حساسیت زا ایجاد می شود.

🟣آلرژی ریه: آلرژی ریه به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای حاوی ذرات حساسیت زا در فرد ایجاد میشود. این آلرژی با عوارضی مثل تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه خود را نشان میدهد.

راه های درمان آلرژی

در ادامه راه های موثر در درمان آلرژی را به شما معرفی میکنیم.

شناسایی و دوری از آلرژن

بهتر است در ابتدا عامل ایجاد حساسیت و آلرژی را بشناسید سپس از تماس با آن تا حد امکان دوری کنید. با انجام برخی آزمایشات می توانید نوع و عوامل حساسیت زا را بشناسید. همچنین آزمایشات پوستی مواد ایجاد کننده حساسیت در پوست شما شناسایی را شناسایی میکنند. در این آزمایش کمی از پوست بدن فرد در تماس با آلرژن های مختلف قرار میدهند تا تمام عوامل ایجاد کننده حساسیت به خوبی مشخص شوند.

درمان با طب سنتی

متخصصان طب سنتی خوردن تره، شاهی، سیر و گردو را ممنوع میکنند همچنین مصرف مواد غذایی و خوراکی نظیر کاهو، سکنجبین، زردچوبه، روغن درخت اکالیپتوس، گزنه و آویشن به به شدت توصیه میکنند.

درمان دارویی

آنتی هیستامین یک ضد حساسیت قوی است، اما شاید در برخی مواقع مصرف آنتی هیستامین سبب کاهش میزان حساسیت در شما نشود، تحت وجود چنین شرایطی پزشکان و متخصصان به استفاده از اپی نفرین تزریقی، ایمونوتراپی و یا حساسیت زدایی روی می آورند. حساسیت زدایی به این شکل اتفاق می افتد که طی مدت زمان مشخصی آلرژن را در تماس با بدن شما قرار میدهند تا بدن را به آن عادت بدهند.

درمان خانگی

در روش خانگی به منظور کاهش میزان شدت آلرژی با استفاده از رژیم غذایی و فعالیت های مناسب صورت میگیرد. در این راه درمانی مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی نظیر حریره بادام، سوپ جو و میوه هایی مثل سیب و دمنوش بابونه شدیدا توصیه میشود. به منظور کاهش مخاط گلو حتما از آب نمک استفاده کنید. داشتن یک دستگاه تصفیه هوای خانگی هم خارج از لطف نیست.اگر مبتلا به آلرژی فصلی هستید از ماسک های فیلتردار استفاده کنید.

بهترین کار برای مقاله با حساسیت ها مراجعه به پزشک و شناخت کامل عامل ایجاد حساسیت است. هنگامی که عامل آن به درستی شناسایی شود یافتن یک راه درمانی مناسب خیلی دشوار نخواهد بود. برای این کار با انجام آزمایشات لازم به درستی با تمام موادی که ایجاد حساسیت می کنند به طور کامل آشنا خواهید شد.

همچنین بخوانید:  آیا روغن آووکادو به درمان آکنه کمک میکنه؟ +خواص و فواید آووکادو
تاریخ انتشار: جمعه 16 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.