چه صبحانه ای برای چاق شدن خوب است؟ + مواد غذایی چاق کننده

صبحانه چاق کننده


معجون چاق کننده سریع
لیست غذاهای چاق کننده صورت
چی بخورم چاق بشم زود نی نی سایت
چاق شدن صورت در یک هفته
افزایش وزن سریع در یک ماه
چاق شدن سریع
برنامه غذایی برای چاق شدن pdf
رژیم چاقی در یک هفته

لاغری یکی از‌معضلاتی است که خیلی افراد در جامعه با آن درگیر هستند. بیشتر اشخاص لاغر به دنبال یک لیست کامل از غذاهای چاق کننده و راه های افزایش وزن می گردند. صبحانه یکی از وعده های غذایی بسیار مهم است که تا حد بسیار زیادی در چاق شدن تاثیر دارد، اما باید بدانید مصرف چه مواد غذایی در هنگام صبحانه می تواند چاق کننده باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مواد غذایی که اگر در وعده صبحانه میل شوند می توانند چاق کننده باشند یا به عبارتی با صبحانه چاق کننده آشنا کنیم، با ما همراه شوید.

صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم؟ مواد غذایی چاق کننده

دلایل لاغر شدن

لاغری میتواند با دلایل مختلفی در هر فرد بروز پیدا کند، اما اگر مواد غذایی که فرد استفاده میکند حاوی مقدار انرژی کمتر از میزان لازم برای سوخت و ساز بدن شخص باشد باعث لاغری و کاهش وزن میشود. همچنین داشتن فعالیت بدنی بالا، ابتلا به بیماری و حذف یکی از وعده های غذایی می تواند فرد را با کاهش وزن شدید رو به رو سازد.

زمانی که بدن ما برای تامین انرژی لازم برای سوخت و ساز از طریق تغذیه به مشکل بر بخورد شروع به استفاده از چربی های ذخیره شده می کند، چنین شرایطی می تواند باعث ایجاد لاغری و کاهش وزن در فرد شود. برای اطمینان خاطر از لاغر بودن می توانید شاخص توده بدنی یا bmi خود را محاسبه کنید.

چه غذایی چاق کننده هستند؟

برای چاق شدن باید به سراغ غذاهایی با کالری بسیار بالا بروید اما در این بین توجه داشته باشید  وعده های غذایی خود را با غذاهایی پرکالری اما سالم پر کنید. به عنوان مثال از غذاهای فست فودی دوری کنید زیرا این غذاها باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی در شما میشوند.

برنامه غذایی برای افزایش وزن

به منظور تهیه یک برنامه غذایی چاق کننده اول باید با انواع گروه های غذایی و میزان کالری موجود در هر گروه آشنا شوید.

🟣کربوهیدرات ها: کربوهیدرات در مواد غذایی نظیر نان غلات، ماکارونی و سیب زمینی وجود دارند، همچنین هر گرم کربوهیدرات شامل  ۴ کالری انرژی است.

🟣چربی ها: چربی های سالم را می توانید از طریق خوردن روغن زیتون، روغن بادام، روغن تخم کتان و گوشت قرمز به سادگی جذب کنید. هر گرم چربی حدود ۹ کالری انرژی با خود به همراه خواهد داشت.

🟣پروتئین ها: شیر، تخم مرغ و ماهی منبع غنی از پروتئین هستند. همچنین در هر گرم پروتئین ۴ کالری انرژی وجود دارد.

🟣ویتامین ها: این گروه از مواد غذایی فاقد کالری هستند.

🟣آب و مواد معدنی: این گروه نیز مانند ویتامین ها فاقد انرژی هستند.

همچنین بخوانید:  راه های جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان؛ راه های درمان و پیشگیری از ریزش مو

برای تهیه یک لیست از مواد غذایی چاق کننده صرفا به میزان کالری دقت نکنید بلکه میزان قدرت چاق کنندگی نیز اهمیت دارد، به عنوان مثال میزان کالری پروتئین و کربوهیدرات ها یکسان است ولی کربوهیدرات ها قدرت چاق کنندگی بیشتری دارند.

تاثیر صبحانه در افزایش وزن

صبحانه یکی از وعده های غذایی بسیار موثر و تاثیر گذار در امر داشتن سبک زندگی سالم است. اگر به دنبال افزایش وزن از راه سالم هستید به هیچ عنوان صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف نکنید. یک صبحانه کامل  باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای شما فراهم سازد. در قسمت قبل شما را با تاثیر مواد غذایی مختلف بر افزایش وزن آشنا کردیم. اکنون چند ماده غذایی مناسب برای صبحانه را به شما معرفی میکنیم.

لیست غذاهای چاق کننده برای صبحانه

نان سبوس دار

🟠نان های سنگک، تافتون و بربری که هر سه با آرد گندم تهیه و پخته میشوند، از مهمترین منبع های غذایی برای دریافت کربوهیدرات هستند. مصرف این نان ها در صبحانه همراه کره، مربا و یا تخم مرغ تا حد زیادی باعث دریافت کالری و پروتئین بیشتر برای شما خواهد شد.

بلغور دوسر

🟠بلغور دو سر حاوی مقادیر زیادی فیبر،  امگا۳، فولات، پتاسیم و کربوهیدرات است. به همین منظور استفاده از این ماده غذایی همراه با شیر در صبحانه می تواند به سادگی باعث افزایش وزن در شما شود.

موز

🟠اگر به دنبال یک راه سریع و خوشمزه برای چاق شدن  هستید از معجون شیر، موز و جو دوسر استفاده کنید. موز حاوی مقادیر بالای پتاسیم و نشاسته است که خوردن آن در صبحانه عاملی موثر برای چاقی محسوب میشود.

تخم مرغ

🟠تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و ویتامین D است. مصرف تخم مرغ به صورت نیمرو با روغن های سالم یا به صورت آبپز یک راه فوق العاده برای افزایش وزن در زمان کوتاهی خواهد بود.

ماست

🟠مصرف یک پیاله ماست در زمان صبحانه می تواند کمک زیادی به افزایش وزن شما بکند. این ماده غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم است. برای بهتر شدن طعم ماست می توانید میوه هایی نظیر کیوی، پرتقال و طالبی به آن اضافه کنید.

آیا خواب بعد از صبحانه چاق کننده است؟

بعد از مصرف مواد غذایی و در هنگام هضم، خون به سمت روده ها جریان میگیرد و به همین نسبت جریان خون به سمت سر کاهش پیدا میکند و این خود دلیلی برای ایجاد احساس خواب آلودگی در افراد است. خوابیدن بعد از مصرف مواد غذایی باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو میشود. همچنین این عمل می تواند سبب ترش کردن در معده فرد شده و ایجاد احساس ناراحتی کند. بهتر است تا دو ساعت بعد از خوردن صبحانه دراز نکشید.

در این مطلب شما را با گروه های غذایی و تاثیر هر کدام از آنها بر افزایش وزن آشنا کردیم، توصیه میکنیم تنها به میزان کالری مواد غذایی دقت نکنید بلکه به سلامت آنها را نیز توجه لازم را داشته باشید.

همچنین بخوانید:  موثر ترین راه ها برای درمان ترک لب؛ راه‌ های پیشگیری از خشکی لب
تاریخ انتشار: جمعه 23 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.