درمان آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن در خانه + انواع آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی

 درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست درمان سریع آفتاب سوختگی صورت کرم درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست بهترین ماسک برای افتاب سوختگی صورت درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست نی نی سایت درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست صورت درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست دست درمان آفتاب سوختگی صورت نی نی سایت

به سوختگی که در اثر قرار گرفتن در زیر نور آفتاب در مدت زمان طولانی رخ میدهد یا به سوختگی های پوست در اثر فعالیت فرد در فصول گرم سال که اشعه ماوراء بنفش خورشید قوی تر از هر زمان دیگری است رخ میدهد آفتاب سوختگی میگویند. بدن ما یک مکانیزم دفاعی در برابر آسیب وارده از طریق نور خورشید دارد، اما اگر این آسیب عمیق و خیلی شدید باشد سلول ها قادر به ترمیم نیستند و ممکن است از بین بروند. آفتاب سوختگی باعث، قرمزی، تورم و التهابات شدید در سطح پوست میشود. آسیب های حاصل از این مشکل در نهایت درمان می شوند. اما اگر در DNA سلول ها جهش ایجاد شده و این سلول ها زنده بمانند باعث ایجاد سرطان پوست در فرد میشوند.

برای آفتاب سوختگی چی خوبه؟ درمان سریع آفتاب سوختگی

انواع آفتاب سوختگی

آسیب هایی که در اثر آفتاب بر روی پوست ایجاد میشوند، بر اساس شدت و آسیبی که بر جای میگذارند در سه دسته تقسیم میشوند که به صورت زیر است:

آفتاب سوختگی درجه اول

به آسیب های اشعه ماوراء بنفش که تخریب آن خارجی بوده و تنها لایه بیرونی پوست را دچار مشکل کرده است، آفتاب سوختگی درجه اول می گویند که بعد از چند روز ترمیم و درمان می شود.

آفتاب سوختگی درجه دو

به آفتاب سوختگی که آسیب حاصل از آن به لایه زیر پوست یا همان درم آسیب بزند، آفتاب سوختگی درجه دو گفته می شود. این آفتاب سوختگی چندین هفته طول میکشد تا درمان شود و ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

آفتاب سوختگی درجه سه

این نوع آفتاب سوختگی نیاز فوری به پزشک دارد، در این آفتاب سوختگی تمام لایه های پوست دچار آسیب میشوند و سلول های عصبی پوست شما را از بین میبرد.

درمان های خانگی آفتاب سوختگی

وقتی میزان آفتاب سوختگی ضعیف یا خفیف باشد میتوان آن را با روش های خانگی و طب سنتی درمان کرد. در ادامه چند راه درمان خانگی را به شما معرفی میکنیم:

آلوئه ورا

⭕️ژل آلوئه ورا با آبرسانی و ترمیم باعث درمان و جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست میشود. آب و قند زیاد موجود در این گیاه از پوست محافظت میکند. آلوئین موجود در آلوئه ورا باعث کاهش و درمان التهاب پوست میشود. سه تا چهار بار در روز از ژل داخل برگ آلوئه ورا یا پماد های آلوئه ورا برای درمان نواحی آفتاب سوخته کافی است.

کمپرس سرد

⭕️چند بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه کمپرس سرد بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید. یک دستمال یا حوله را آغشته به آب سرد کرده و روی سوختگی بگذارید. همچنین می توانید از یخ پیچیده شده در پارچه نیز استفاده کنید.

چای سبز

⭕️به منظور تسکین پوست آفتاب سوخته می توانید از چای سبز استفاده کنید. چای سبز به دلیل وجود پلی فنون باعث تسکین و درمان در نواحی آفتاب سوخته می شود.

جوش شیرین

⭕️ ۶۰ گرم جوش شیرین را همراه با آب سرد یا ولرم در وان آب بریزید ک به مدت ۱۵ دقیقه در وان بمانید. استفاده از جوش شیرین باعث کاهش قرمزی و خنک شدن پوست میشود.

ماست

⭕️از نظر طب سنتی ماست دارای طبع سرد و خنک است و می تواند پوست را رطوبت رسانی کند. ماست را با خیار یا صدر مخلوط کنید و بر سطح پوست بمالید تا باعث خنکی بیشتر شود.

دوش آب سرد

⭕️یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن سوزش و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی حمام آب سرد است.

عسل

⭕️عسل به دلیل خواص آنتی باکتریایی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد ویروسی که  دارد برای درمان آسیب های اشعه خورشید مثل یک معجزه عمل میکند. چند بار در روز عسل را بر روی نواحی آفتاب سوخته بمالید‌.

باید بدانید دلیل ایجاد آفتاب سوختگی مواجه پوست برای مدت زمان طولانی با آفتاب شدید است. درمان آسیب های حاصل از اشعه ماوراء بنفش درجه یک و درجه دو تا حدودی می توانید از راه های خانگی استفاده کنید. اما در صورت شدید تر بودن حتما به پزشک مراجعه کنید. برای درمان لکه ها و اثرات آفتاب سوختگی میتوانید از لیزر یا پماد های مخصوص استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  چگونه با سالمند آلزایمری خود رفتار کنیم؟ | باید ها و نباید های رفتار با آنان چیست؟
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 خرداد 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.