HPV یا زگیل تناسلی چیست؟ + راه درمان زگیل تناسلی

 HPV یا زگیل تناسلی چیست

 از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم زگیل تناسلی زنان عکس زگیل تناسلی مردان تشخیص زگیل تناسلی در خانه زگیل تناسلی به انگلیسی عکس زگیل تناسلی در مردان علائم زگیل تناسلی در زنان عوارض زگیل تناسلی

HPV یک عفونت رایج جنسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند هر دو جنس را تحت تأثیر قرار دهد. Hpv یا زیگیل تناسلی شامل بیش از ۱۰۰ نوع مختلف است که بسیاری از آنها بی ضرر هستند، اما برخی می توانند مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان ایجاد کنند.

 

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ راه درمان hpv

انواع زگیل تناسلی

🟥 HPV پر ریسک:  HPV های پر ریسک در وهله اول برای ایجاد سرطان مسئول هستند. در بین این ها، نوع ۱۶ و ۱۸ برای ایجاد حدود ۷۰ درصد از همه سرطان های زنانه معروف هستند.

 

🟥 HPV  کم ریسک: HPV های کم ریسک، مانند نوع ۶ و ۱۱، می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند اما احتمال ایجاد سرطان کم است. با این حال، این انواع همچنان می توانند ناراحتی و اضطراب ایجاد کنند.

 

چگونه HPV منتقل می شود؟

HPV عمدتاً از طریق تماس پوست با پوست در فاصله نزدیک، اغلب در زمان فعالیت جنسی منتقل می شود. این شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی، یا دهانی، و حتی تماس پوست نزدیک در منطقه تناسلی است.

علائم و نشانه های HPV

🟦 علائم در زنان: در بسیاری از موارد، HPV هیچ علامت ظاهری ندارد. با این حال، برخی از انواع می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند یا منجر به سرطان زنانه شوند که ممکن است علائمی مانند درد لگن یا خونریزی نامنظم نشان دهد.

🟦 علائم در مردان: مانند زنان، مردان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. با این حال، در برخی ممکن است زگیل تناسلی، سرطان پنیس(آلت تناسلی مردانه)، مقعدی، یا گلو بسته به نوع HPV که با آن آلوده شده اند.

 

تشخیص HPV

تست HPV بخشی از غربالگری سرطان زنانه به طور معمول برای زنان است. این شامل تست سلول های جمع آوری شده از زنان برای انواع HPV با ریسک بالا است. برای مردان، هیچ تست تایید شده HPV در دسترس نیست.

پیشگیری از HPV

🟪 واکسیناسیون HPV: واکسینه شدن یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از HPV است. واکسن ایمن و مؤثر است و می تواند در برابر انواع HPV که احتمالاً باعث زگیل تناسلی و سرطان می شوند از شما محافظت کند.

🟪 عملکرد جنسی ایمن استفاده از کاندوم، داشتن شرکای جنسی کمتر، و غربالگری منظم می تواند خطر ابتلا به HPV را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

 

درمان HPV

🟩 درمان برای عفونت های HPV: درمان خاصی برای عفونت HPV وجود ندارد، اما سیستم ایمنی اغلب ویروس را برطرف می کند.

🟩 درمان برای مشکلات سلامتی مرتبط با HPV: درمان ها برای شرایط ایجاد شده توسط HPV، مانند زگیل تناسلی، تغییرات پیش سرطانی در زنانه، و سایر انواع سرطان در دسترس است.

 

زندگی با HPV

زندگی با HPV می تواند چالش برانگیز باشد، اما با معاینات منظم، عملکرد جنسی ایمن، و درمان مناسب، می توان مشکلات سلامتی مرتبط با ویروس را مدیریت کرد.

 

HPV یک عفونت رایج است، اما عواقب جدی آن اغلب می تواند از طریق واکسیناسیون، عملکرد جنسی ایمن، و غربالگری های منظم جلوگیری شود. ضروری است که مطلع باشید و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت خود را انجام دهید.

 

سؤالات متداول

آیا HPV همان HIV است؟

🟨 نه، HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) دو ویروس متمایز با علائم و پیامدهای مختلف هستند.

آیا مردان می توانند برای HPV تست بگیرند؟

🟨 در حال حاضر، هیچ تست تایید شده HPV برای مردان وجود ندارد. با این حال، مردان باید از علائم ممکن آگاه باشند و اگر نگران هستند مشورت پزشکی بگیرند.

آیا HPV قابل درمان است؟

🟨 درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، اما بدن اغلب عفونت را به تدریج خود به خود پاک می کند. مشکلات سلامتی مرتبط با HPV، مانند زگیل و سرطان، قابل درمان هستند.

کی باید واکسن HPV را بگیرد؟

🟨 واکسن HPV برای نوجوانان (پسران و دختران) در سن ۱۱ تا ۱۲ سال توصیه می شود، اما می تواند از سن ۹ سالگی تا ۲۶ سالگی داده شود.

آیا می توانید HPV را بدون رابطه جنسی بگیرید؟

🟨 با اینکه رایج ترین انتقال از طریق تماس جنسی است، HPV می تواند از طریق هر تماس پوست با پوست با منطقه آلوده منتشر شود.”

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 4 خرداد 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.