علت خون دماغ شدن چیست؟ + درمان خونریزی بینی

علت خون دماغ شدن


علت خون دماغ شدن از سوراخ چپ بینی
علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی بزرگسالان
علت خون دماغ شدن از سوراخ سمت راست
علت خون دماغ شدن صبحگاهی چیست
علت خون دماغ شدن ناگهانی
علت خون دماغ شدن در خواب بزرگسالان
خون دماغ خطرناک
علت خون دماغ شدن مکرر در بزرگسالان

خون دماغ شدن ممکن است برای هرکسی ترسناک باشد، اما در بیشتر موارد علت خون دماغ شدن حاکی از مشکلات جدی نیست. در این مقاله، ما به بررسی علل مختلف خون دماغ شدن می پردازیم  و میگوییم چرا خون دماغ می‌شویم و سپس راه های مختلف درمانی را که ممکن است برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار گیرد، معرفی می کنیم.

دلیل خون دماغ شدن در بزرگسالان و کودکان چیست؟ درمان خون دماغ

🔵 خشکی بینی: خشکی بینی می تواند به علت هوای خشک یا استفاده بیش از حد از داروهای بینی مانند اسپری های موضعی بینی باشد. این موارد می توانند منجر به خشکی و ترک خوردگی در داخل بینی شوند و در نتیجه دلیلی برای خون دماغ شدن ایجاد کنند.

🔵 تروما یا ضربه به بینی: ضربه به بینی، حتی اگر خیلی خفیف باشد، می تواند باعث پارگی رگ های خونی در بینی و منجر به خون دماغ شدن شود.

 

🔵 عفونت بینی، حلق یا گوش:  خون دماغ شدن گاهی به دلیل عفونت های بینی، حلق یا گوش و در نتیجه ایجاد التهاب و تورم در رگ های خونی اتفاق می افتد.

 

 

🔵 مصرف بعضی داروها: برخی از داروها می توانند باعث تضعیف دیواره رگ های خونی شوند یا خون را رقیق کنند، در نتیجه این اتفاق احتمال خون دماغ شدن به طرز چشم گیری افزایش می یابد.

 

🔵 عفونت حاد سینوس: عفونت سینوس می تواند باعث التهاب در سینوس ها شود که منجر به خون دماغ شدن می شود.

🔵 آلرژی ها: آلرژی ها می توانند باعث التهاب و تورم در بینی شوند که این خود دلیلی برای خونریزی بینی است.

🔵 مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقادی: آسپرین و داروهای ضد انعقادی می توانند باعث تنگ شدن رگ های خونی و در نتیجه دلیلی برای خونریزی در ناحیه بینی شود.

🔵 اختلالات خونریزی، مانند هموفیلی: این اختلالات می توانند باعث شوند تا خون بیش از حد لازم ریزش کرده و فرد خون دماغ شود.

🔵 تحریک کنندگان شیمیایی، مانند آمونیاک: این مواد می توانند با تحریک و ایجاد تورم در رگ های خونی باعث خونریزی در بینی شوند.

🔵 عفونت مزمن سینوس: گاهی خون دماغ شدن می تواتد به علت عفونت مزمن سینوس و درنتیجه تورم و التهاب در سینوس ها اتفاق بیفتد.

🔵 سرماخوردگی عادی: سرماخوردگی می تواند باعث تحریک و تورم رگ های خونی در بینی و منجر به خون دماغ شدن شود.

🔵 انحراف سپتوم (دیوارچه بینی): خون دماغ شدن گاهی می تواند به دلیل انحراف دیوارچه بینی اتفاق بیفتد، در این وضعیت رگ های خونی می توانند باعث گردش خون در بینی به شکل غیر طبیعی شوند.

🔵 وجود جسم خارجی در بینی: جسم خارجی در بینی می تواند با تحریک و تورم رگ های خونی باعث خون دماغ شدن شود.

🔵 اسپری های بینی: استفاده مکرر از اسپری های بینی، که برای درمان آلرژی استفاده می شوند، خود دلیلی برای خون دماغ شدن است .

🔵 رینیت غیر آلرژیک: این شرایط می تواند باعث تحریک و تورم رگ های خونی در بینی و منجر به خون دماغ شدن شود.

🔵 ضربه به بینی: ضربه به بینی، حتی اگر خیلی خفیف باشد، می تواند باعث پارگی رگ های خونی و خونریزی بینی فرد شود.

راه درمان خونریزی بینی

خون دماغ شدن معمولاً نیاز به درمان پزشکی فوری ندارد و اغلب با رعایت چندین مرحله ساده می تواند توقف یابد:

🟢 نشستن و خم شدن به سمت جلو: سر را بالا نگه داشته و به جلو خم شوید تا خون به داخل گلو نرود و باعث خفگی یا ناراحتی معده نشود.

🟢 به آرامی روی بینی ضربه بزنید: این کار باعث می شود لخته های خون از بینی خارج شوند.

🟢 فشار دادن بینی: با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره، هر دو سمت بینی را فشار دهید و از راه دهان نفس بکشید. فشار را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حفظ کنید. فشار دادن به رگ های خونی کمک می کند تا جریان خون متوقف شود.

چه زمانی هنگام خونریزی بینی به پزشک مراجعه کنیم؟

🟣 اگر خونریزی متوقف نشد، دوباره بینی را به مدت ۱۵ دقیقه فشار دهید. حتی برای اطمینان از اینکه آیا خونریزی متوقف شده است یا خیر، حداقل برای پنج دقیقه دیگر فشار را حفظ کنید. در صورتی که خونریزی پس از دومین تلاش متوقف نشد، به اورژانس مراجعه کنید.

🟣 برای جلوگیری از خون دماغ شدن از بلند کردن هر چیز سنگین برای چندین ساعت اجتناب کنید. به آرامی یک ژل سالین ، مرهم آنتی بیوتیکی یا وازلین  را در داخل بینی بمالید. بیشتر مرهم را در بخش میانی بینی، که به نام سپتوم شناخته می شود، بگذارید. استفاده از بخار، مرطوب کننده یا یک بسته یخ روی پل بینی هم می تواند به توقف خونریری بینی کمک کند.

🟣 اگر دوباره خون دماغ شدید، مجددا مراحل کمک های اولیه را امتحان کنید. این بار، به هر دو طرف بینی اسپری بینی که اکسیمتازولین در آن وجود دارد بپاشید، سپس دوباره دو سمت بینی را فشار دهید. اگر خونریزی متوقف نشد، حتما کمک پزشکی بگیرید.

🟣 در صورتی که خون دماغ شدن شما امری مکرر است، با پزشک خود تماس بگیرید. شما ممکن است نیاز به کوتری رگ های خونی داشته باشید. کوتری روشی است که با استفاده از جریان برق، نیترات نقره یا لیزر، رگ های خونی را سوزانده و مهر و موم می کنند. همچنین، یک مراقب بهداشت ممکن است بینی را با گاز خاص یا یک بادکنک لاتکسی قابل تورم پر کند. هر دو روش فشار را بر روی رگ خونی اعمال و خونریزی را متوقف می کنند.

🟣 اگر شما خون دماغ شدید و داروهای رقیق کننده خون می خورید، ممکن است پزشک دز دارو را تغییر دهد.

در نهایت، برای کمک به کاهش خون دماغ، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. افزودن رطوبت بیشتر می تواند به کاهش خونریزی بینی کمک کند.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 2 خرداد 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.