مطالب پر بازدید
چرا در دوران بلوغ جوش میزنیم؟ + راه های درمان و پیشگیری از جوش های بلوغ

چرا در دوران بلوغ جوش میزنیم؟ + راه های درمان و پیشگیری از جوش های بلوغ

جوش در دوران بلوغ جوش‌های دوران بلوغ اغلب نتیجه‌ی گرفتگی فولیکول‌های مو و غدد چربی زیر پوست هستند. این وضعیت می‌تواند به‌علت تجمع …

استفاده از رنگ بنفش در استایل های زنانه؛ معرفی ترکیب های رنگی جذاب با بنفش

استفاده از رنگ بنفش در استایل های زنانه؛ معرفی ترکیب های رنگی جذاب با بنفش

رنگ بنفش در استایل های زنانه بنفش، این رنگ شگفت‌انگیز و دل‌نشین، نه تنها یکی از رنگ‌های محبوب در عرصه مد و طراحی …

استایل آوانگارد چگونه استایلی است؟ | هر چیزی که باید در مورد استایل آوانگارد بدونی

استایل آوانگارد چگونه استایلی است؟ | هر چیزی که باید در مورد استایل آوانگارد بدونی

 استایل آوانگارد احتمالا با اصطلاح “هنر آوانگارد” بارها برخورد کرده‌اید، یک اصطلاح گسترده که به آثار هنری پیشرو، نوآور، و غیرمتعارف اطلاق می‌شود. …

علت خشکی دهان

 کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان میشود چه بیماری هایی باعث خشکی دهان میشود درمان خانگی خشکی دهان خشکی دهان نشانه چیست خشکی دهان و کبد علت خشکی دهان در شب زنجبیل و خشکی دهان علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد

خشکی دهان یکی از مسائل رایجی است که ممکن است در هر سن و جنسیتی اتفاق بیفتد. این مشکل می‌تواند تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. از آنجا که خشکی دهان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های جدی‌تری باشد، مهم است که علت این مشکل را بشناسید و برای درمان آن اقدام کنید. در این مقاله، ما علل خشکی دهان در روز و شب را بررسی می‌کنیم و راه‌های موثر درمان این مشکل را بیان می‌کنیم.

چرا دهان خشک می‌شود؟ درمان خشکی دهان و گلو

خشکی دهان، یا xerostomia، به وضعیتی اشاره دارد که در آن غدد بزاقی در دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی کنند تا دهان شما را مرطوب نگه دارند. این مسئله اغلب به عنوان عوارض جانبی برخی داروها، مسائل پیری یا در نتیجه درمان تابشی برای سرطان رخ می دهد. اگر شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی کنید، ممکن است علائمی مانند خشکی یا احساس چسبندگی در دهان، بزاقی که به نظر می رسد غلیظ و رشته ای است، بدبویی دهان، مشکل در جویدن، صحبت کردن و بلع، گلو خشک یا دردناک، زبان خشک یا شیاردار، تغییر در حس طعم، مشکلات در پوشیدن دندان های مصنوعی، و لب خشک یا ترک خورده را تجربه کنید.

دلایل فیزیولوژیکی

خشکی دهان می‌تواند ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی در بدن باشد. تعدادی از این عوامل عبارتند از:

🟣 کمبود آب: وقتی بدن کافی آب نداشته باشد، یکی از نخستین نشانه‌ها خشکی دهان است. همچنین، اگر شما بیش از حد تعرق کنید یا به دلایل دیگر آب بدن را از دست بدهید، ممکن است دچار خشکی دهان شوید.

🟣 تغذیه نامناسب: برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند تولید بزاق را کاهش دهند و دچار خشکی دهان شوید.

🟣 استرس و اضطراب: این عوامل می‌توانند تولید بزاق را مختل کنند و باعث ایجاد خشکی در دهان شما شود.

دلایل پزشکی

خشکی دهان همچنین می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی خاصی باشد:

🟢 بیماری سندرم شوگرن: این یک بیماری برای سیستم ایمنی است که باعث تخریب بزاقک‌ها و گریه‌گلاند‌ها می‌شود و می‌تواند به خشکی دهان منجر شود.

🟢 مصرف داروها: صدها دارو، از جمله برخی داروهای بدون نیاز به نسخه، خشکی دهان را به عنوان یک عارضه ایجاد می‌کنند. برخی از داروهایی که احتمال دارد چنین مشکلاتی ایجاد کنند عبارتند از برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، فشار خون بالا و اضطراب، همچنین برخی از آنتی‌هیستامین‌ها، دیکنژستان‌ها، آرام‌بخش‌های عضلانی و داروهای مسکن.

🟢 پیری: بسیاری از افراد مسن تجربه خشکی دهان را در حالی که سن آنها افزایش می‌یابد، دارند. عوامل مشارکت کننده عبارتند از استفاده از داروهای خاص، تغییرات در توانایی بدن برای پردازش دارو، تغذیه ناکافی، و داشتن مشکلات بهداشتی طولانی مدت.

🟢 درمان سرطان: داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند ماهیت بزاق و میزان آن را تغییر دهند. این ممکن است موقت باشد، با بازگشت جریان بزاق طبیعی پس از اتمام درمان. درمان‌های پرتوی به سر و گردن شما می‌تواند بزاقک‌ها را دچار آسیب کنند و باعث کاهش قابل توجهی در تولید بزاق شوند. این ممکن است موقت یا دائمی باشد، بسته به دوز پرتو و ناحیه درمان شده.

علت خشکی دهان در شب

خشکی دهان در شب می تواند بسیار متداول باشد، به خصوص در بزرگسالان. این امر به دلیل تغییرات ترشح بزاق با سن است. اگر فقط خشکی دهان را در شب مشاهده کنید، علت ممکن است انسداد بینی باشد که شما را مجبور به تنفس از طریق دهان تنها می کند.

درمان خشکی دهان

درمان برای خشکی دهان بستگی به علت آن دارد.

🔵 درمان خانگی: در خانه، شما می توانید چیزهایی مانند نوشیدن آب در طول روز و اجتناب از مصرف غذاهای شور، استفاده از مرطوب کننده در اتاق خود در شب، سعی در تنفس از طریق بینی، جویدن آدامس بدون شکر یا مکیدن آبنبات بدون شکر، و استفاده از محصولاتی مانند خمیر دندان برای خشکی دهان، بزاق مصنوعی، یا زیردندان های تحریک بزاق را امتحان کنید.

🔵 درمان پزشکی: خشکی دهان در شب بستگی به علت زیربنایی خشکی دهان دارد، بنابراین درمان از فرد به فرد دیگر متفاوت خواهد بود

درمان خشکی دهان بستگی به علت آن دارد. اگر خشکی دهان شما به دلیل مشکلات بینی مانند منحرف شدگی شدید بینی که باعث می‌شود شما در حال خواب با دهان باز نفس بکشید باشد ، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. عمل جراحی برای تصحیح منحرف شدگی بینی به طور معمول انجام می‌شود و علائم مربوط به انسداد بینی معمولاً پس از جراحی حل می‌شود.

همچنین بخوانید:  علت درد قفسه سینه چیست + درمان درد قفسه سینه

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 4 خرداد 1402

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.