برای درمان اسهال چی خوبه؟ + روش درمان خانگی اسهال

درمان خانگی اسهال

 قویترین داروی گیاهی برای اسهال معجزه درمان اسهال برای درمان سریع اسهال چه بخوریم درمان خانگی اسهال بزرگسالان نی نی سایت درمان خانگی اسهال و استفراغ بزرگسالان درمان سریع اسهال بزرگسالان قرص درمان اسهال درمان اسهال آبکی

اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. اسهال باعث دفع مدفوع آبکی و مکرر می‌شود و می‌تواند باعث از دست دادن آب و مواد معدنی بدن شود. خوشبختانه اسهال را می‌توان با رعایت نکاتی در منزل درمان کرد. در این مقاله قصد داریم راهکارها و درمان‌های خانگی موثر برای اسهال را به طور کامل توضیح دهیم.

برای درمان اسهال چی بخوریم؟ قوی ترین درمان برای اسهال

دلایل بروز اسهال

اسهال زمانی رخ می‌دهد که الگوی طبیعی حرکات روده‌ها دچار اختلال شده و باعث تسریع عبور مواد از دستگاه گوارش می‌شود. در نتیجه، مدفوع به طور غیرطبیعی نرم و آبکی می‌شود. علل مختلفی می‌توانند منجر به بروز اسهال شوند که شامل:

🟣عفونت‌های ویروسی مانند روتاویروس، نوروویروس و آدنوویروس

🟣انواع عفونت‌های باکتریایی ناشی از باکتری‌هایی مانند اشریشیاکلی، سالمونلا و کمپیلوباکتر

🟣عفونت‌های انگلی مانند آمیب، ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم

🟣مسمومیت‌های غذایی ناشی از مواد غذایی آلوده

🟣واکنش‌های حساسیتی به برخی مواد غذایی

🟣استرس و عوامل روانی

🟣مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای فشار خون

علائم اسهال

رایج‌ترین علائم اسهال عبارتند از:

🟤دفع مکرر مدفوع نرم یا آبکی

🟤درد شکم

🟤احساس فوری و نیاز مداوم به دستشویی

🟤تهوع، بی‌اشتهایی و استفراغ

🟤تب، لرز و بی‌حالی

🟤خشکی دهان و تشنگی

🟤کم آبی و از دست دادن مایعات

🟤خونریزی گوارشی، تشنج و نارسایی کلیه

درمان خانگی اسهال

اسهال  معمولاً ظرف چند روز بهبود می‌یابد و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اسهال را می‌توان با اقدامات درمانی ساده و رعایت نکات بهداشتی در منزل تحت کنترل درآورد. البته اگر علائم بیش از ۳ روز طول کشید یا شدید بود، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. افرادی که دچار نارسایی ایمنی هستند نیز باید سریعتر مورد معاینه قرار گیرند.

رژیم مایعات

مهم‌ترین نکته در درمان خانگی اسهال، جبران مایعات از دست رفته و جلوگیری از کم‌ آبی است. توصیه می‌شود روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات غیرالکلی و بدون کافئین مصرف شود. آب ساده، آب‌های معدنی، نوشیدنی‌های ورزشی، آب‌های میوه‌ای تازه مانند آب‌پرتقال و آب‌هندوانه، آب‌های نمکی مانند محلول اورالیت و سوپ‌های سبک به جایگزینی مایعات کمک می‌کنند.

رژیم غذایی مناسب

رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای اسهال حائز اهمیت است. رژیم BRAT متشکل از برنج، نان تست، موز و سس سیب یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.این مواد غذایی سبک، با فیبر کم و قابلیت هضم بالا، فشار کمی به دستگاه گوارش وارد می‌کنند. علاوه بر این‌ها، مصرف سوپ‌ های سبزی، پوره‌های میوه‌ای، نان، برنج مایع، ماکارونی و غلات سبوس‌دار نیز توصیه می‌شود.

پرهیز از مواد غذایی نامناسب

در دوران اسهال باید از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها اجتناب کرد. غذاهای چرب، سرخ‌کردنی، تند، ترش، گازدار و الکلی، قند و شیرینی‌جات، لبنیات، سبزی‌های خام، میوه‌های تازه، سویا و حبوبات باید کنار گذاشته شوند تا از تشدید علائم جلوگیری شود.

استفاده از پروبیوتیک‌ها

مصرف پروبیوتیک‌ها از طریق مکمل‌های غذایی یا غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، کمبوچا و کیمچی به بهبود عملکرد روده و درمان اسهال کمک می‌کند. البته قبل از مصرف هر گونه مکمل، باید با پزشک مشورت شود.

استراحت و خودداری از فعالیت

استراحت کافی و پرهیز از فعالیت‌های شدید جسمانی که منجر به تحریک دستگاه گوارش می‌شود، نقش مهمی در بهبود سریع‌تر اسهال دارد. توصیه می‌شود حداقل ۲ تا ۳ روز استراحت کرد.

استفاده از گیاهان دارویی

گیاهانی مانند بابونه، گواوا، آووکادو و نعناع خاصیت ضد اسهال دارند و به صورت چای، دمنوش، قرص یا کپسول مصرف می‌شوند. این گیاهان با کاهش حرکات روده‌ها به بهبود علائم کمک می‌کنند.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های توصیه‌شده

🟠آب‌میوه‌های تازه مانند آب‌ هندوانه، آب‌ سیب و آب‌ لیموترش

همچنین بخوانید:  آفتاب سوختگی چیست؟ | معرفی راه های درمان و پیشگیری از آفتاب سوختگی

🟠سوپ‌های سبک سبزیجات

🟠شربت دارویی هویج و سیب پخته با عسل

🟠پنکیک موز به همراه تخم‌مرغ

🟠چای‌های گیاهی مانند چای بابونه

🟠رعایت بهداشت فردی

در صورتی‌که اسهال بیش از ۳ روز ادامه داشته باشد یا با علائم شدیدی همراه باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. همچنین افراد در معرض خطر باید زودتر مورد معاینه قرار گیرند. رعایت نکات بهداشت فردی از جمله شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال‌ های یکبار مصرف، ضدعفونی محیط، جداسازی وسایل شخصی و رعایت بهداشت در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است تا از انتقال عفونت جلوگیری شود.

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مرداد 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.