علت و درمان خارش گوش بزرگسالان + درمان خانگی

علت و درمان خارش گوش


درمان خانگی خارش گوش
بهترین قطره برای خارش گوش
درمان خارش گوش دکتر خیراندیش
بهترین پماد برای خارش گوش
درمان خارش گوش در سرماخوردگی
درمان خارش گوش در طب سنتی
علت خارش گوش نی نی سایت
درمان خانگی خارش گوش و گلو

گوش ها از اعضای حساس بدن هستند، و به دلیل وجود فیبر های عصبی بسیار در معرض خارش قرار دارد. دلایل خارش گوش ممکن است متفاوت باشد این خارش می تواند در نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد یا نتیجه یک حساسیت ساده. ما در این مطلب علاوه بر دلایل ایجاد خارش راه های درمان آن را هم به شما معرفی میکنیم، پس با ما همراه شوید تا به بررسی علت و درمان خارش گوش ها بپردازیم.

علت خارش گوش چیست؟ | درمان خانگی خارش گوش

اصلی ترین دلایل خارش گوش

خشکی پوست

گوش ها ماده ای به اسم موم از خود تولید میکنند، که خاصیت روان کنندگی دارد اگر این ماده توسط گوش شما ساخته نشود می تواند باعث ایجاد خارش، پوسته پوسته شدن و پوسته ریزی از گوش شما شود.

درماتیت کانال گوش

درماتیت هنگام التهاب در اطراف کانال گوش رخ می دهد، این التهاب می تواند در نتیجه واکنش یه یک فلز در گوشواره یا محصولات مراقبتی و بهداشتی گوش رخ دهد.

حساسیت غذایی

برخی مواقع  داشتن آلرژی و حساسیت به یک غذا می تواند باعث ایجاد خارش شود. مواد غذایی مثل  آجیل ها، شیر، ماهی و صدف، گندم و سویا اغلب بیش از دیگر  مواد غذایی باعث ایجاد آلرژی می شوند.

پسوریازیس

یک بیماری پوستی که با ایجاد ضایعه های قرمز بر روی پوست همراه است. این بیماری می تواند در نقاط مختلف بدن ایجاد شده و با خارش همراه باشد.

علائم خارش گوش

خارش گوش بسیار آزاردهنده است، خاراندن کمکی به گوش ها نمیکند و تنها باعث بدتر شدن مشکل میشود. در زمان ابتلا به عفونت گوش می تواند با علائمی مثل تب، ورم و ترشح همراه باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

کم شنوایی ناگهانی و خونریزی و ترشح شدید از جمله علائمی هستند که با مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با بررسی ترشحات، معاینه گوش و بررسی سابقه پزشکی راه درمان و داروی مورد نیاز شما را تجویز میکند.

راه درمان خارش گوش

🟪حساسیت و خارش در گوش ها اغلب به دلیل مشکلات پوستی رخ می دهد، از دلایل شایع به وجود آمدن این مشکل می توان به موم گوش، آب اضافی و ذرات خارجی در گوش اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  زیره سبز چیست و چه خواصی دارد؟ | کاربرد و موارد استفاده از زیره سبز چگونه است؟

🟪پیش از استفاده از قطره های گوش حتما با پزشک مشورت لازم را به عمل بیاورید زیرا در صورت آسیب دیدن پرده گوش به هیچ عنوان نباید پماد یا قطره ای وارد گوش شما شود.

🟪برای پاکسازی جرم های گوش به طور منظم و در مواقع مورد نیاز به پزشک مراجعه کنید تا باعث ایجاد آسیب و واکنش های آلرژیک به گوش خود نشوید.

🟪اگر به پسوریازیس مبتلا باشید ممکن است نیاز به استفاده از داروها و پماد های موضعی باشد.

🟪در صورت بسته شدن مجرای گوش به وسیله جرم ها استفاده از یک قطره روغن بچه یا قطره گوش می تواند باعث شل شدن جرم شود. برای تمیز کردن ناحیه بیرونی گوش از یک پارچه نرم استفاده کنید.

درمان خانگی خارش گوش

به منظور درمان خارش گوش به صورت خانگی می توان از سرکه، سیر، روغن گرم و زنجبیل استفاده کنید. به عنوان مثال برای درمان خارش گوش با سیر می توانید از روغن آن استفاده کنید.

چگونه از خارش گوش جلوگیری کنیم؟

🟥از جواهرات و زیورآلات ضد حساسیت استفاده کنید.

🟥هنگام شنا از گوش بند و بعد از شنا از سشوار با فاصله دور و یا محلولی برای خشک کردن مجراهای داخلی گوش استفاده کنید.

🟥در صورت وجود جرم گوش بیش از حد تحت نظر پزشک از قطره گوش استفاده کنید.

🟥از چوبک‌های پنبه‌ای، سواب پنبه، گیره کاغذ و پین‌های بابی برای تمیز کردن گوش ها استفاده نکنید.

آیا خارش گوش و سرگیجه باهم در ارتباط هستند؟

لابیرنتیت و عفونت گوش میانی می توانند باعث ایجاد احساس سرگیجه و گوش درد شوند.

در این مقاله علل خارش گوش و راه های درمان آن را به شما معرفی کردیم، اما توجه داشته باشید گوش یکی از حساس ترین و حیاتی ترین اعضای بدن هر فرد است و نباید به هیچ عنوان با درمان های سرخود و بدون مشورت پزشک سلامت آن را به خطر انداخت.

تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.