شناخت مزاج های مختلف به سادگی + ویژگی انواع مزاج ها

شناخت مزاج های مختلف


آزمون مزاج شناسی دکتر خیراندیش رایگان
ساده ترین راه تشخیص مزاج
مزاج شناسی دکتر خیراندیش
تست تشخیص مزاج خود (بلغمی،دموی،صفراوی،سوداوی)
تست مزاج شناسی ازدواج
تست مزاج شناسی طب سنتی
پرسشنامه استاندارد مزاج شناسی رایگان
مزاج چیست

بنا بر نظر طب سنتی افراد دارای مزاج های مختلف هستند و هر فرد باید مزاج خود را به درستی بشناسد و رژیم غذایی و سبک زندگی خود را بر مبنای آن تنظیم کند. نداشتن شناخت درست و کافی از مزاج می تواند مشکلاتی نظیر جوش، یبوست، کمبود انرژی، خستگی و سر درد های شدید را ایجاد کند. در طب سنتی این باور وجود دارد که بدن انسان و جهان خلقت با چهار عنصر اصلی یعنی آب، هوا، خاک و آتش به وجود آمده است، که باعث پدید آمدن طبع های سرد و تر،گرم و تر، خشک و سرد و در آخر گرم و خشک در بدن میشود. به طور کلی مزاج به معنی برتری یکی از رکن های گرمی، سردی، تری و خشکی نسبت به یکدیگر است. با ما همراه شوید تا به بررسی بیشتر و راه شناخت مزاج های مختلف بپردازیم.

مزاج چیست و انواع آن | تشخیص انواع مزاج

انواع مزاج

مزاج های اصلی چهار عدد هستند و شامل مزاج صفراوی، مزاج دموی، مزاج بلغمی و مزاج سوداوی می باشند. همچنین مزاج تعادلی نیز وجود دارد که مربوط به افرادی است که در بدن آنها چهار مزاج با یکدیگر در تعادل هستند و بکی بر باقی آنها غلبه نکرده است.

چگونه نوع مزاج را تشخیص دهیم؟

برای شناخت مزاج در افراد راه های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها لمس ساعت دست شخص مورد نظر را لمس می باشد. اگر با احساس گرما مواجه شدید فرد دارای مزاج دموی، اگر با احساس سرما مواجه شدید فرد دارای مزاج سرد یا بلغمی است همچنین بافت زبر نشانه طبع صفراوی و در آخر بافت نرم نشانه و بافت بدنی خشک دلیل وجود طبع سوداوی در فرد است.

خصوصیات انواع مزاج

شما اکنون راه شناخت مزاج های مختلف را یاد گرفتید و نوبت به یادگیری خصوصیات هر کدام از آنها و تشخیص مواد غذایی متناسب با هر مزاج است. باید با این ویژگی ها آشنا شوید تا از مصرف مواد غذایی ناسازگاری که باعث ایجاد آسیب به سیستم بدنی شما می شوند به درستی پرهیز کنید. در ادامه خصوصیت هر یک از مزاج ها را به شما معرفی میکنیم.

مزاج صفراوی

⭕️مزاج صفراوی بیشتر در افرادی با طبع بدنی گرم و خشک وجود دارد. افرادی که مزاج آنها صفراوی است اغلب ویژگی هایی مثل رنگ پوست زرد، لاغر اندام، استخوان های درشت، چشم هایی سفید رنگ و فراری بودن از محیط های گرم را دارند. این افراد در فصول گرم سال با عطش و خشکی زیادی در بدن خود رو به رو میشوند. این افراد از نظر اخلاقی اغلب بسیار زود عصبانی و ناراحت میشوند ولی احساس عصبانیت در آنها بسیار کوتاه مدت است.

مزاج صفراوی جنب و جوش، پرحرفی و ایجاد انرژی بالایی ایجاد میکند. افرادی با این مزاج اغلب به خوراکی های ترش مزه نظیر لواشک، ترشی و سرکه علاقه زیادی نشان میدهند و خوراکی های شیرین جذابیت چندانی برای آنها ندارد. استفاده از مواد غذایی نظیر خیار، انار، زرشک، کدو، هلو، اسفناج و شاه توت برای مزاج صفراوی بسیار موثر و مناسب است، همچنین خوب است افرادی با این نوع مزاج از مواد سرخ کردنی، خربزه، گوشت قرمز و فندق پرهیز کنند.

مزاج سوداوی

⭕️مزاج سوداوی یا گرم و خشک اغلب در افرادی با رنگ پوست سفید و بسیار سرمایی دیده میشود. این افراد شدیدا کم انرژی هستند و تا حد زیادی همیشه احساس ضعف و خستگی دارند و اغلب تمایل بسیاری به خوابیدن در آنها دیده میشود. این افراد از نظر اخلاقی بسیار منظم، حسابگر، آینده نگر و رویا مردا هستند. از نظر روانشناسی می توان آنها را در گروه درونگراها قرارداد. مصرف غذاهایی نظیر گوشت قرمز، گوشت خروس، پسته، نبات، دارچین، جوانه گندم و گردو برای این افراد مفید و مواد غذایی مثل خیار،کاهو، بادمجان، گوشت گوساله، گوجه فرنگی، موز و کیوی با مزاج آنها سازگار نیست و بهتر است از خوردن آنها تا حد ممکن اجتناب کنند.

مزاج دموی

⭕️افراد دارای مزاج دموی یا گرم و تر بیشتر دارای پوست های سفید و قرمز هستند، با سرما سازگاری بیشتری دارند، این افراد با بدن های عضلانی و درشت و اشتهای بسیار زیاد خود شناخته میشوند. افرادی با مزاج دموی در معرض احتمال و خطر زیادی برای ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا هستند. این افراد قدرت بدنی بسیار بالا، شجاعت، جسارت، اعتماد بنفس و ریسک پذیری بالایی دارند. میل به رهبری، خوشرویی و صمیمیت در این افراد بسیار بالا است و تا حد زیادی از خشونت دوری میکنند. کسانی که مزاج دموی دارند بهتر است از مصرف مواد غذایی نظیر آش جو، نان جو، هلو، برگ زردآلو، آب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سرکه، سیر و چای دوری کنند.

مزاج بلغمی

⭕️افراد اغلب با پوست سفید، چربی اضافی و موهای کم پشت همراه با طبع بدنی سرد و گرم دارای مزاج بلغمی هستند. این افراد از سرما دوری میکنند، خواب زیادی دارند و به طور کلی کمتر احساس تشنگی در آنها ایجاد میشود. آرامش در رفتار و اخلاق این رفتار بسیار بالا است، حرکات آرام و کندی دارند، خشونت و عصبانیت در رفتار آنها خیلی کم به چشم میخورد.برای افرادی با این مزاج مصرف مواد خوراکی مثل سیب، توت، انجیر، کشمش، کرفس توصیه می شود، و بهتر است از مصرف کاهو، هندوانه، گرمک، کدو خورشی، زردآلو، شلیل، زغال اخته، آش و کله پاچه تا حد زیادی دوری کنند.

در این مقاله شما ره با انواع مزاج و راه های شناخت آنها آشنا کردیم. مزاج تا حد زیادی بر روی سلامت شما تاثیر گذار است. شناخت درست مزاج و انتخاب سبک زندگی مناسب با آن می تواند شما را از بسیاری بیماری های گوارشی و قلبی دور کند. تلاش کنید مزاج خود را اصلاح کنید و به تعادل مزاجی برسید. در این بین مشورت با یک متخصص طب سنتی خالی از لطف نیست.

همچنین بخوانید:  روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی | روش های درمان و علت جوش سر سیاه
تاریخ انتشار: سه شنبه 13 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.