علت و درمان کلسترول بالا چیست؟ + بهترین و سریع ترین درمان کلسترول

علت و درمان کلسترول


قاتل کلسترول بالا
برای کلسترول بالا چه بخوریم
درمان خانگی کلسترول بالا
درمان کلسترول بالا در طب سنتی خیراندیش
صبحانه مناسب برای کلسترول بالا
علائم کلسترول بالا
کاهش سریع کلسترول
داروی گیاهی برای کلسترول بالا

کلسترول در حالت عادی به نوعی لیپید یا چربی مومی شکل گفته میشود، که کبد آن را تولید میکند. وجود کلسترول به منظور تشکیل غشای سلولی، ویتامین D و برخی هورمون ها ضروری و لازم است. هنگامی که مقدار بالایی از کلسترول وارد جریان خون شود فردا با وضعیت کلسترول بالا اعلام میشود. کلسترول بالا خطرات بسیار زیادی برای سلامتی ایجاد میکند، خطراتی همچون سکته قلبی و مغذی ، همچنین تجمع کلسترول در رگ های خونی باعث افزایش خطر لخته شدن خون میشود. در این مقاله قصد داریم با همراهی شما به بررسی علت و درمان کلسترول بپردازیم.

علائم و عوارض و علت کلسترول بالا + راه کاهش سریع کلسترول

علت کلسترول بالای خون چیست؟

داشتن سبک زندگی غلط یکی اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری کلسترول است که اغلب ریشه در تغذیه نادرست دارد. مصرف غذاهایی با چربی اشباع و ترانس تل مقدار بسیار زیادی خطر ابتلا به کلسترول را افزایش نیدهد.

ژنتیک نیز در کاهش یا افزایش کلسترول دخیل است. برخی ژن ها به منظور پردازش کلسترول و چربی در بدن حضور دارند که از طریق پدر و مادر به فرزندان منتقل میشود. در صورت ابتلای هر یک از والدین به کلسترول بالا شما نیز در خطر ابتلا قرار دارید. شرایطی مانند تیروئید کم کار و دیابت در افزایش خطر ابتلا و آسیب های حاصل از آن بسیار موثر است.

چه زمانی خطر ابتلا به کلسترول افزایش پیدا میکند؟

🔴چاقی و وزن بالا

🔴اعتیاد به دخانیات

🔴رژیم غذایی ناسالم

🔴نداشتن فعالیت بدنی

🔴سابقه خانوادگی

🔴بیماری های کلیوی، تیروئید کم کار و دیابت

عوارض کلسترول بالا چیست؟

🟢سکته

همچنین بخوانید:  چگونه به وزن مناسب و ایده آل خود برسیم؟ | ارائه نکات و ترفند های حرفه ای

🟢حمله قلبی

🟢درد قفسه سینه

🟢فشار خون بالا

🟢بیماری عروقی

🟢مشکلات کلیوی

🟢سنگ کیسه صفرا

راه پیشگیری از ابتلا به کلسترول

در درمان کلسترول عوامل ژنتیکی قابل کنترل نیستند، ولی عوامل مربوط به سبک زندگی به سادگی کنترل میشود. به این منظور بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

🔵عدم استفاده از الکل

🔵وزن متعادل

🔵ورزش منظم

🔵ترک دخانیات

🔵استفاده از میوه و سبزیجات حاوی فیبر و فاقد کلسترول

درمان کلسترول بالا

کاهش کلسترول از طریق تغذیه

🟠کاهش چشمگیر مصرف غذاهای پر کلسترول، چربی اشباع و چربی های ترانس.

🟠مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی حاوی پروتئین نظیر مرغ، ماهی و ماهی

🟠پرهیز از مصرف انواع غذاهای فست فود

🟠جایگزینی غذاهای بخار پز و پخته با غذاهای سرخ شده

🟠حذف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع، ترانس و کلسترول نظیر تخم مرغ، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، چیپس، سیب زمینی و مرغ سوخاری

 داروهای رایج درمان کلسترول خون

هنگام ابتلا به کلسترول بالا پزشک ممکن است، به منظور کنترل سطح کلسترول شما دارویی تجویز کند، اغلب برای درمان کلسترول استاتین‌ها تجویز می شوند.این داروها از تولید چربی در کبد تا حد زیادی جلوگیری میکتد.برخی از استاتین های معروف شامل:

🟡روزوواستاتین

🟡فلوواستاتین

🟡آتورواستاتین

🟡سیمواستاتین

درمان کلسترول خون در طب سنتی

در طب سنتی اعتقاد بر این است که استفاده از روغن زیتون و کنجد و همینطور جایگزین کردن آنها با روغن های صنعتی تا حد زیادی میزان کلسترول را کاهش میدهد. همچنین متخصصان طب سنتی استفاده از یک قاشق رب انار و دم کرده انار کوهی می تواند باعث درمان و جلوگیری از ایجاد کلسترول شود. استفاده از سویا و گوشت سفید به جای گوشت قرمز و همچنین مصرف پنج شاخه شوید و ماءالشعیر با عصاره جو باعث کاهش قابل توجه کلسترول در بدن فرد میشود.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

کلسترول بالا از جمله بیماری های خاموش است که هیچگونه علامت خاصی ندارد و تنها را تشخیص دقیق آن آزمایش خون است. اگر پس از آزمایش مشاهده کردید که نتایج مربوط به کلسترول شما نرمال و در حد تعادل نیست و مشکلات گفته شده بالا نظیر دیابت، کم کاری تیروئید، سلیقه خانوادگی و مشکلات قلبی را دارید بهتر است به طور مکرر و در فاصله زمانی کوتاه آزمایش کلسترول را تکرار کنید.

همچنین بخوانید:  افسردگی چیست؟ | علائم و راه های درمان افسردگی کدام است؟
تاریخ انتشار: جمعه 9 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.