علت ایجاد شوره سر چیست؟ + راه خانگی و سریع درمان شوره سر

علت و درمان شوره سر


شوره سر کمبود کدام ویتامین است
درمان خانگی شوره سر
درمان شوره سر چرب
درمان شوره سر با سرکه
بهترین شامپو برای شوره سر
آیا شوره سر باعث ریزش مو میشود
درمان شوره و خارش سر
درمان شوره سر دکتر خیراندیش

شوره سر در اصل نوعی عارضه شایع است که در هر رده سنی افراد را به خود دچار میکند. این مشکل اگر به درستی درمان نشود میتواند باعث ریزش مو شود. شوره سر به سلول های مرده و جدا شده روی پوست سر گفته می شود، که جداشدن آنها همراه با التهاب و خارش است. این مشکل در صورت نداشتن تغذیه مناسب و عدم جذب مواد مغذی مورد نیاز  رخ میدهد. در این مقاله با همراهی شما به بررسی علت و درمان شوره سر میپردازیم.

برای شوره سر چی خوبه؟ درمان قطعی شوره سر

علت ایجاد شوره سر

ایجاد شوره با دلایل بسیاری زیادی اتفاق می افتد که چند تا از آنها را به شما معرفی میکنیم.

قارچ مالاسزیا

🔴نوعی قارچ مخمر به نام مالاسزیا از‌چربی موجود در سطح پوست تغذیه می کند. این قارچ سرعت رشد بالایی دارد و میتواند در افراد دارای پوست سر چرب سبب ایجاد مشکلاتی‌ نظیر شوره سر شود.

شوینده ها و محصولات مراقبتی

🔴اگر شامپو یا محصولی که برای شست و شوی موها انتخاب میکنید به حد کافی مرغوب نباشد باعث ایجاد شوره سر میشود. برای جلوگیری از ایجاد شوره در اثر استفاده از این محصولات بهتر است از شوینده ها و محصولات مراقبتی متناسب با پوست سر خود استفاده کنید.

خشکی پوست سر

🔴خشکی بیش از حد موها نیز از اصلی ترین دلایل ایجاد شوره سر است. به عنوان مثال افراد در فصل زمستان به دلیل اختلاف دمای درون خانه و محیط بیرون با خشکی سر رو به رو میشوند. که باعث ایجاد مقدار زیادی شوره میشد.

چربی پوست سر

🔴در صورت چرب بودن بیش از حد موها شوره بر روی آنها ایجاد می شود. در قسمت زیرین پوست سر تعدادی غده وجود دارد که با ترشح یک ماده روغنی به نام سبوم باعث رطوبت رسانی موها میشود. در صورت افزایش ترشح سبوم پوست سر تحریک شده و مقدار زیادی پوسته و شوره بر روی آن ایجاد میشود.

هورمون

🔴هورمون ها از جمله دلایل مهم ایجاد و تشدید شوره سر هستند. این بهم ریختگی هورمونی در تمام سنین حتی نوزادی فرد را با شوره سر به رو به میکند.

بهترین درمان شوره سر

درمان شوره سر در مدت زمان کوتاه به سادگی اتفاق می افتد، و راه های فوق العاده زیادی برای درمان شوره سر وجود دارد. در ادامه به چند مورد درمان خانگی شوره سر می پردازیم.

ماست

🟢کمی ماست روی موها و پوست سر خود بمالید و بعد از گذشت مدت زمان ۲۰ دقیقا آن را همراه با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید. ماست درمانی بسیار موثر برای از بین بردن شوره سر است.

نمک

🟢نمک به دلیل ویژگی از بین بردن سلول های مرده و پاکسازی منافذ پوست تولید میزان چربی اضافی در پوست سر را کنترل میکند. همچنین باعث رطوبت رسانی بالا به سطح پوست سر شما می شود. مقداری نمک بر روی موها و پوست سر خود بریزید و موهای خود را خیس سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را ماساژ دهید. نمک را داخل شامپو های خود نیز میتوانید بریزید تا باعث رفع شوره سر شما شود.

روغن زیتون

🟢روغن زیتون با افزایش نرمی و لطافت در پوست سر باعث کنترل میزان چربی موهای شما می شود. ویتامین های موجود در روغن زیتون پس از جذب شدن توسط موها میزان شوره سر را تا حد زیادی کاهش میدهد.

سرکه سیب

🟢بهترین و کاربردی ترین ماده در زمینه کاهش شوره سر سرکه سیب است. خاصیت اسیدی سرکه سیب باعث از بین بردن سلول های مرده سطح پوست، تنظیم میزان PH و جلوگیری از رشد قارچ های عامل شوره سر میشود.

روغن کنجد

🟢روغن کنجد تا حد بسیار زیادی عفونت های پوست سر را به دلیل خاصیت رطوبت رسانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی از بین برده و باعث ریشه کن شدن شوره سر می شود. روغن کنجد را بر روی پوست سر خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه ماساژ با شامپو و آب ولرم آبکشی کنید.

جوش شیرین

🟢جوش شیرین از طریق پاکسازی پوست سر باعث از بین رفتن شوره ها می شود. همچنین جوش شیرین به سادگی سلول های مرده پوست را از بین برده و با رفع سبوم موجود بر روی پوست باعث ایجاد تعادل در میزان PH و رفع شوره سر می شود.

در صورتی که روش های خانگی گفته شده در این مقاله شما را به نتیجه دلخواهتان نرساند بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

همچنین بخوانید:  چروک دور چشم چیه؟ + درمان خانگی چین و چروک دور چشم
تاریخ انتشار: شنبه 3 تیر 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.