علت ایجاد خشکی پوست + راهکار درمان خشکی پوست

علت خشکی پوست

 لکه های خشکی روی پوست خشکی پوست و کمبود ویتامین خشکی پوست دست علت خشکی پوست بدن و خارش درمان خشکی پوست صورت با طب سنتی خشکی پوست به انگلیسی علت خشکی پوست درمان خشکی پوست صورت

خشکی پوست یکی از شایع ترین معضل و بیماری بین بیشتر افراد است. این مشکل اغلب در اثر شرایط نامساعد محیطی یا تغذیه نامناسب ایجاد می شود.  بیماری های آلرژیک، کم کاری تیروئید و کم آبی از جمله عوامل تاثیر گذار در ایجاد خشکی پوست هستند.اگر خشکی پوست شما مزمن باشد برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید، اما اگر در حد خفیف باشد می توانید آن را با درمان های خانگی نظیر استفاده از برخی ویتامین ها و مکمل های غذایی مثل روغن ماهی، کلاژن، ویتامین C و ویتامین D باعث آبرسانی و تغذیه پوست خود شوید. در این مقاله ما به بررسی علل ایجاد خشکی پوست و درمان های آن می‌ پردازیم.

دلیل خشکی پوست بدن و خارش درمان خانگی خشکی پوست کل بدن

هنگامی که بدن شما به کم آبی دچار شود، لایه ی بالایی پوست شما که از سلول های مرده و چربی تشکیل شده تا پوست را نرم و مرطوب نگه دارد خشک می شود. به طور کلی خارش و خشکی پوست به دلیل کمبود چربی های لازم برای پوست، اختلال در سد پوستی و کمبود رطوبت در لایه بالایی پوست اتفاق می افتد. در ادامه چند مورد از دلایل به وجود آمدن این اختلال را در اختیار شما قرار میدهیم.

🔴عطر و ادکلن: مصرف عطر و ادکلن اگر بیش از حد تعادل باشد دردسر ساز خواهد شد. این خوشبو کننده ها اغلب منبع درماتیت تماسی آلرژیک هستند. اگر در تعداد و مقدار بالا با پوست تماس داشته باشند باید ایجاد واکنش های منفی از سمت پوست می شوند. دکتر امی فرمن تاب معتقد است  استفاده از عطر های پر رایحه خشکی پوست را تشدید میکنند. بنابراین در مصرف آنها باید تعادل را رعایت کنید.

🔴صابون: دقت در انتخاب شوینده های بدن، صورت و لباس بسیار مهم و اساسی است. زیرا این مواد برای رفع چربی ها از سطوح ساخته شده اند و رطوبت پوست را تا حد زیادی کاهش میدهند. همچنین بهتر است از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کنید.

 

🔴ژنتیک:خشکی پوست گاهی می تواند در نتیجه اختلالات ژنتیکی اتفاق بیفتد. طبق پژوهشات انجام شده جهش در ژن‌های تولید  کننده پروتئین فیلاگرین که باعث کنترل آبرسانی سد پوست میشوند میتواند سبب ایجاد بیماری های پوستی خصوصا خشکی  و خارش شود‌.

🔴داروهای آکنه و رتینول: اسید سالیسیلیک یک ماده بسیار عالی برای از بین بردن آکنه های پوستی است اما این ماده همزمان میتواند باعث ایجاد خشکی و از بین بردن بیش از حد چربی پوست شود. طبق تحقیقات انجام شده پس از مشاهده سوزش و پوسته پوسته شدن باید استفاده از این محصول را کنار بگذارید. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ خشکی یکی از عارضه های رایج رتینول است و به دلیل قطع ارتباط بین سلول های سطح پوست اتفاق می افتد.

🔴آب سخت: هنگامی که آب های لوله کشی حاوی مقادیر زیادی از منیزیم، کلسیم و یا دیگر مواد معدنی باشد به آن آب سخت گفته می شود. این آب باعث ایجاد لایه ای بر سطح پوست شما می شود که از رسیدن رطوبت به پوست جلوگیری میکند. همچنین غدد پوستی را مسدود کرده و سبب تشدید آکنه نیز می شود. به همین دلیل توصیه میشود حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  درمان کلسترول خون با خوراکی های خوشمزه | درمان کلسترول با بهترین روش ها

 

🔴شستن بیش از حد: برخی افراد به دلیل وسواس یا شرایط خاص مربوط به خود دست هایشان را به طور مکرر می شویند که باعث ایجاد ترک های پوستی و خشکی آن می شود. برای کاهش عوارض شست و شوی بیش از حد بهتر است از آب ولرم، صابون بدون الکل و به منظور خشک کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید.

 

🔴هوای خشک : هوای آلوده، گرم و خشک میتواند باعث آسیب به پوست و در نتیجه خشکی ، خارش و مشکلاتی از این قبیل شود. شما با تهیه یک رطوبت ساز میتوانید رطوبت محیط را بین ۳۰ تا ۵۰ تنظیم کرده و هیدروکورتیزون ملایم یک درصد استفاده کنید. هیدروکورتیزون برای درمان تورم، قرمزی، خارش، ترک و خشکی پوست استفاد می شود.

🔴دوش های طولانی و داغ: قرار گرفتن بیشتر از پنج دقیقه در معرض آب داغ باعث ایجاد خشکی پوست می شود. بهتر است برای استحمام از آب ولرم استفاده کنید و بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام کرم آبرسان بر روی پوست خود بمالید.

🔴افزایش سن: بالا رفتن سن خصوصا بعد از ۴۰ سالگی باعث ایجاد خشکی پوست می شود. زیرا با افزایش سن روند تولید چربی در پوست تا حد بسیار زیادی کاهش میابد. همچنین زنانی که در نزدیکی سن یائسگی هستند بهتر است استفاده از مرطوب کننده ها را چند بار در روز تکرار کنند. بهتر است از مرطوب کننده حاوی سرامید ها و پترولاتوم استفاده کنید تا به ترمیم و تامین رطوبت پوست کمک کند.

🔴برخی بیماری های پزشکی: مشکلاتی همچون اگزما و پسوریازیس باعث ایجاد خشکی در پوست شما می شود. خشک شدن پوست شما می تواند در اثر چیزی به ظاهر نامرتبط باشد، مانند دیابت، کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، نارسایی کلیه یا سندرم شوگرن؛ بنابراین به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی خشکی پوست  خود را دریابید.

درمان خشکی پوست

همانطور که قبل تر گفتیم خشکی پوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود اما اکنون چند راه ساده برای درمان آن به شما معرفی میکنیم.

🟢روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارد فضای بین سلول ها پر میکند و در نتیجه اسید های چرب اشباع شده در روغن نارگیل باعث هیدراته شدن و ایجاد پوستی صاف و یک دست می شود. استفاده مداوم و روزانه از روغن نارگیل می تواند خشکی پوست را به راحتی درمان کند. روغن نارگیل را می توانید به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است که به بهبود بیماری درماتیت آتوپیک  کمک میکند. این ماده به عنوان یک مرطوب کننده قوی عملکرد بسیار خوبی از خود برجای میگذارد.

🟢دستگاه رطوبت ساز: استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده محیط می تواند خشکی که در نتیجه گاز، الکتریسیته و سیستم گرمایشی خانه ایجاد میشود را کنترل می کند. در نتیجه بر روی خشکی پوست شما تاثیر مثبتی از خود برجای میگذارد.

🟢کاهش استرس: استرس باعث تشدید خشکی پوست شده و علائم آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. مدتی استرس را به وسیله مدیتیشن از خود دور کنید تا خشکی پوست شما بهبود پیدا کنند.

🟢وازلین: برای درمان خشکی دست ها می توانید از وازلین استفاده کنید. قبل از خواب به دست های خود وازلین بمالید و با یک دستکش آنها را تا صبح بپوشانید این امر سبب ایجاد لطافت و رطوبت کافی در دستان شما می شود.

🟢کلاژن: کلاژن بهترین مکمل درمانی برای پوست است و استفاده از آن حتی در کوتاه مدت تاثیر بسیار زیاد و مناسبی بر سطح پوست شما از خود باقی می گذارد. این ماده خشکی پوست را درمان و باعث هیدراته شدن آن می شود.

🟢آب : زمانی که بدن شما دچار کم آبی می شود اولین تاثیر خود را بر روی پوست شما بر جای می گذارد و باعث خشک شدن و کدر به نظر رسیدن آن می شود. نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب پوست شما را از انواع سموم پاکسازی می کند.

🟢آلوئه ورا: اسید های حاصل از آلوئه ورا در طی ۱۲ هفته پوست را به طرز عجیبی هیدراته و آبرسانی میکند همچنین باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کلاژن سازی بیشتر در آن می شود.

🟢خیار: خیار حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین c است مصرف خیار به صورت خوراکی باعث درمان التهاب های پوستی می شود.  سلیس موجود در خیار پوست را به راحتی آبرسانی و سفت میکند.

🟢چای سبز: استفاده از چای سبز باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست تا حد بسیار زیادی می شود. این ماده حاوی مقدار زیادی پلی فنون است که سبب کاهش التهابات پوستی و ترمیم دی ان ای می شود. در نتیجه آن کنترل جهش های سلولی رادیکال های آزاد سطح پوست و مقابله با خشکی پوست است.

خشکی پوست دلایل و درمان های مختلفی دارد. اما بهترین راه برای کنترل مشکلات پوستی مراجعه به یک متخصص و مشورت گرفتن از او در زمینه های مختلف است.

همچنین بخوانید:  علت سفید شدن موها در جوانی چیه؟ | چیزهایی که تا حالا نمیدونستی
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 خرداد 1402

نظرات کاربران

1 دیدگاه

  1. سیمین ژوئن 13, 2023 at 1:41 ب.ظ

    راه های خوبی بود

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.