غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید + درمان تیروئید با طب سنتی

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید


دمنوش برای کم کاری تیروئید
چه ویتامینی برای کم کاری تیروئید خوب است
پنیر و کم کاری تیروئید
چه چیزهایی برای تیروئید کم کار بد است
خواص آویشن برای کم کاری تیروئید
دارچین و کم کاری تیروئید
درمان کم کاری تیروئید با گردو
قاتل کم کاری تیروئید

برای درمان و بهبود کم کاری تیروئید طیف گسترده ای از انواع غذاها و مواد غذایی وجود دارد. رژیم کم کاری تیروئید می تواند تا حد زیادی مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن افرادی که دچار این اختلال هستند افزایش دهد، زیرا اغلب افرادی که دارای تیروئید کم کار هستند از کمبود این مواد در بدن خود رنج می برند. افراد دارای تیروئید کم‌ کار علائمی مثل خستگی، ریزش مو، تغییرات خلق و خو و عدم تحمل سرما را دارند. شما برای بهبود روند درمان این بیماری علاوه بر داروهای تجویزی پزشک می توانید از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. در این مطلب ما باید ها و نباید های تغذیه ای افرادی که دچار این بیماری هستند را برای شما شرح می دهیم.

برای کم کاری تیروئید چی بخوریم؟ قاتل کم کاری تیروئید

یک رژیم غذایی موثر و مناسب برای همه سلامت و تناسب اندام بهتری به ارمغان می آورد. اما  این رژیم ها و برنامه های غذایی برای افرادی با بیماری های خاص نظیر کم کاری تیروئید می تواند به تسریع روند بهبود منتهی شود. کسانی که دچار کم کاری تیروئید هستند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می توانند تغییراتی مثل افزایش وزن، کاهش علائم بیماری و بهبود عملکرد تیروئید را در خود مشاهده کنند. 

هنگامی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا باشید اغلب کمبود مواد غذایی مثل روی، ید، منیزیم، سلنیوم، تیامین، ویتامین D و B6 می تواند تاثیراتی همچون خستگی، خلق خوی عصبی و اضطراب را در شما تا حد زیادی افزایش دهد، پس باید از یک رژیم غذایی پیروی کنید که این مواد را به خوبی در بدن شما تامین کند.

نقش ویتامین ها در بهبود کم کاری تیروئید

ویتامین ها اغلب بزرگترین و پررنگ ترین نقش را در درمان و بهبود کم کاری تیروئید دارند در ادامه چند نمونه از آنها را به شما معرفی میکنیم.

🟧ویتامین B: در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید فقدان ویتامین B بسیار زیاد است. تخم مرغ، لبنیات، غذاهای دریایی، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار همگی میزان قابل توجهی از این ویتامین را در خود دارند‌.

🟧اسید های چرب امگا ۳ :  اسید های چرب علائم این بیماری را تا حد چشمگیری کاهش میدهند. ماهی های آب های سرد منبعی غنی از این اسید ها هستند.

🟧ید: ید یکی از ضروری ترین مواد در ساخت هورمون های تیروئید است. عدم دریافت ید به میزان کافی در بدن عامل اصلی بیماری کم کاری تیروئید است. افرادی مانند زنان باردار، کسانی که رژیم گیاهی خاصی را دنبال میکنند و افرادی که از نمک ید دار استفاده نمی کنند اغلب به این مشکل دچار می شوند.

🟧فلز روی: روی نیز همانند ید از ضروریات بدن برای تولید هورمون های تیروئید است. کمبود روی در بدن می تواند بر جنبه های مختلفی از سلامت شما تاثیر منفی بر جای بگذارد. مصرف مکمل روی همراه سلنیوم و ویتامین A می تواند تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد تیروئید از خود برجای بگذارد.

🟧آهن: کمبود آهن خصوصا در زنان مبتلا به این بیماری بسیار شایع است. مصرف مکمل های افزایش آهن در افراد مبتلا از واجبات است و همچنین باید بدانید فقدان آهن عملکرد تیروئید را تا حد بسیار زیادی مختل می کند.

🟧منیزیم: استفاده از مکمل های حاوی منیزیم علائم اختلال کم کاری تیروئید را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

غذاها و میوه های مفید برای کم کاری تیروئید

🟨سبزیجات غیر نشاسته ای: کنگر فرنگی، مارچوبه، هویج، فلفل، اسفناج، قارچ و کدو سبز بر روی درمان تیروئید موثر اند.

🟨میوه ها: گلابی، انگور، توت، سیب، هلو، آناناس و موز از میوه های مناسب برای درمان افراد مبتلا به تیروئید کم کار هستند‌.

🟨پروتئین ها: ماهی، صدف، بوقلمون، تخم مرغ و مرغ حاوی پروتئین های لازم برای افراد مبتلا به این‌ بیماری است.

🟨چربی های سالم: روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن نارگیل مناسب ترین‌ چربی ها برای مصرف در زمان درمان اختلال تیروئید کم کار هستند.

🟨نوشیدنی ها: آب، جای، قهوه و آب گازدار نوشیدنی های مناسب برای بهتر شدن کارکرد تیروئید هستند.

🟨ادویه ها: مامریکا، زعفران و زردچوبه میتوانند چاشنی های مورد استفاده در غذاهای افراد مبتلا باشند.

🟨کنگر: استفاده از کنگر تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش میدهد.

🟨بادمجان: بادمجان یکی از مواد غذایی غیرت واژن است که برای درمان این بیماری مصرف آن توصیه می شود.

🟨حبوبات: از نخود، لوبیا چشم بلبلی و عدس بسیار در غذاهای خود استفاده کنید تا علائم این بیماری را کاهش دهید.

🟨گیاهان خشک شده: ریحان و رزماری از گیاهانی هستند که مصرف آنها به صورت خشک و تازه تاثیرات مطلوبی از خود در درمان بیماری تیروئید بر جای میگذارند.

غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار

⭕️برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند رعایت رژیم غذایی خیلی خاصی الزامی نیست اما گروهی از پروتئین ها به اسم گلوتن که در گندم، جو و چاودار وجود دارد بهتر است از غذاهای افراد مبتلا به این بیماری حذف شود‌‌‌.

غذاهای فرآوری شده

⭕️استرس اکسیداتیو حالتی است که فعالیت سلول های رادیکال های آزاد در بدن افزایش پیدا میکند و می تواند باعث آسیب به سلول های داخلی بدن شود. غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های حاوی قند زیاد باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن فرد مبتلا به کم کاری تیروئید می شود. پس مصرف این قبیل غذاها برای فرد ممنوع هستند.

گواتروژن‌ها

⭕️گواتروژن ها موادی هستند که در سبزیجات چلیپایی و محصولات سویا یافت میشوند و میتوانند باعث بزرگ شدن غده تیروئید و تداخل در تولید هورمون تیروئید شود که اصطلاحا به آن گواتر یا غمباد گفته می شود. افراد مبتلا به تیروئید کم کار میتوانند در مقادیر متوسط از مواد غذایی حاوی گواتروژن استفاده کنند ولی مصرف آن بیش از حد می تواند مشکل ساز شود.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

مصرف برخی مواد غذایی در طب سنتی به درمان اختلال تیروئید کم کار کمک زیادی می کند. چند نمونه از این مواد غذایی را در ادامه به شما معرفی میکنیم:

همچنین بخوانید:  خواص موز برای سلامتی بدن چیست؟ | مضرات استفاده بیش از حد موز چیست؟

🟥روغن نارگیل

🟥سرکه سیب

🟥جینسینگ

🟥بذر کتان 

🟥روغن پامچال 

🟥روغن اسطوخودوس

🟥دارچین 

🟥رازیانه 

🟥تخم گشنیز 

🟥شیرین بیان 

🟥زنجبیل 

🟥نمک دریا

در آخر توجه داشته باشید برای مصرف هر یک از این مواد غذایی بهتر است ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تاریخ انتشار: جمعه 19 خرداد 1402

نظرات کاربران

3 دیدگاه

  1. مرضیه ژوئن 13, 2023 at 4:03 ب.ظ

    نکات بسیار مفید ومهم برای سلامتی را ذکر میکنید که باعث آگاهی و در نتیجه سلامتی افراد میشود وبابت این توصیه ها از شما بسیار ممنون هستم

  2. مادر خونه آگوست 3, 2023 at 8:25 ق.ظ

    درود بر شما موفق وسایلم باشید

  3. ناهید آگوست 3, 2023 at 12:50 ب.ظ

    بسیارعالی وممنون ازشما بابت اگاهی دادن وتوصیه های مفیدتون

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.