برای درمان دندان درد چی خوبه؟ + روش خانگی درمان دندان درد

درمان خانگی دندان درد

درمان سه سوته دندان درد قاتل دندان درد درمان سریع دندان درد در شب مسکن قوی دندان درد خانگی درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان درمان دندان درد فوری درمان درد دندان عفونتی درمان دندان درد با زردچوبه

درد دندان معمولاً به دلیل التهاب یا تحریک اعصاب و رگ‌های خونی داخل دندان و اطراف آن ایجاد می‌شود.این درد می تواند به قدری شدید باشد که فرد را از انجام کارهای روزمره باز دارد. ما در این مطلب انواع درمان خانگی دندان درد را برای شما جمع آوری کرده ایم. برای بررسی این راه حل های اساسی و کاربردی با ما همراه شوید.

درمان سریع دندان درد در خانه | رفع عفونت دندان

دلایل ایجاد دندان درد

شایع‌ترین علت درد دندان، پوسیدگی ناشی از حمله باکتری‌ها و قارچ‌ها به مینا و عاج دندان است. این میکروارگانیسم‌ها با ترشح اسید، حفره‌ای در دندان ایجاد می‌کنند که با گسترش به لایه‌های داخلی دندان منجر به درد شدید می‌شود. عوامل دیگری مانند ترک خوردگی دندان، التهاب لثه، فشار زیاد به دندان و حساسیت دندان‌ها نیز می‌توانند باعث درد شوند.

راه پیشگیری از دندان درد

بهترین راه برای پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان و در نتیجه درد آن، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت شود عبارتند از:

🟦مسواک زدن صحیح حداقل دو بار در روز به مدت ۲-۳ دقیقه با مسواک نرم

🟦استفاده روزانه از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها

🟦محدود کردن مصرف شیرینی‌جات و قند

🟦 پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و سیگار

🟦استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید

🟦مراجعه منظم حداقل ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک برای معاینه و بررسی وضعیت دندان‌ها

راه درمان خانگی دندان درد چیست؟

گاهی اوقات علی‌رغم رعایت نکات بهداشتی، افراد دچار درد دندان می‌شوند. این دردها معمولاً به صورت ناگهانی و در شرایطی رخ می‌دهند که دسترسی به دندانپزشک میسر نیست مانند وسط شب یا تعطیلات آخر هفته. در این مواقع بهتر است به جای تحمل درد، از انواع راه درمان خانگی دندان درد در قسمت پایین برای تسکین موقت استفاده کرد:

استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن یک کمپرس یا پارچه سرد و مرطوب بر روی گونه در ناحیه دندان دردناک، با کاهش جریان خون در آن ناحیه موجب کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد می‌شود. البته نباید بیش از ۲۰ دقیقه پیاپی از کمپرس سرد استفاده کرد.

مصرف مسکن‌های بدون نسخه

مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ژلوفن و آسپرین با مهار تولید مواد شیمیایی دردناک‌کننده در بدن، به طور موقت درد را تسکین می‌دهند. البته باید طبق دستورالعمل روی جعبه و حداکثر دوز مجاز مصرف شوند.

استفاده موضعی از روغن‌های طبیعی

روغن‌هایی مانند روغن میخک، روغن درخت چای و روغن کاج خاصیت ضدالتهابی و بی‌حس‌ کنندگی دارند. چند قطره از این روغن‌ها را می‌توان به طور مستقیم روی دندان دردناک مالید تا درد تسکین یابد.

استفاده از گیاهان دارویی

موادی مانند سیر، زردچوبه، زنجبیل، آویشن، گل میخک و دود دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی هستند که می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. روش‌هایی مانند جویدن سیر خام، قرار دادن پنبه آغشته به روغن میخک روی دندان و غرغره کردن آبمیوه آویشن توصیه می‌شود.

شستشوی دهان

شستشوی دهان با آب نمک گرم یا چای سیاه می‌تواند موجب تمیز شدن محیط دهان و کاهش التهاب شود. همچنین می‌توان از دم کرده‌های گیاهی مانند برگ میخک و اسپند نیز برای شستشوی دهان استفاده کرد.

نکته مهم این است که همه این روش‌های خانگی صرفاً برای تسکین موقت درد مفید هستند و هرگز جایگزین درمان اصولی توسط دندانپزشک نمی‌شوند. پس پس از استفاده از روش‌های خانگی و تسکین نسبی درد، حتماً باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرد تا علت اصلی درد برطرف شود. در غیر این صورت، عوارض جدی‌تری مانند آبسه‌های دندانی ممکن است رخ دهد.

همچنین بخوانید:  حنا برای پوست و سلامت مو چه خواصی داره؟ | این مطلب خوب رو حتما بخون
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1402

نظرات کاربران

Loading more posts...
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مجله یتو و لینک مستقیم بلا مانع است. تمامی تصاویر از سطح اینترنت جمع‌آوری شده‌اند. برای حذف تصاویر با ایدی تلگرام @siz_dah ارتباط برقرار کنید.